Siirry suoraan sisältöön
Home » Blogi » Vesijuoksutekniikka mielekkääseen kuntoiluun

Vesijuoksutekniikka mielekkääseen kuntoiluun

  • tehnyt
Vesijuoksu on todella tehokasta sekä ystävällistä nivelille.

Vesijuoksu kohottaa kuntoa ja samalla se on miellyttävän pehmeä laji. Se myös kiinteyttää pakaroita sekä jalkoja. Vesijuoksu on nimensä mukaisesti hölkkää altaassa ja siksi siinä käytetään kelluttavaa, niin sanottua vesivyötä. Jotta lajista saisi täydellisen nautinnon, kannattaakin vesijuoksutekniikka opetella oikein heti alusta alkaen. Laji sopii hyvin sellaiselle, jolla on vikaa nivelissä tai henkilöille, joilla on niska- tai selkäkipuja. Se sopii hyvin myös ikääntyville sekä panoa pudottaville.

Millainen on hyvä vesijuoksutekniikka?

Vesijuoksutekniikkaan panostaminen kannattaa, koska teho ja liikkuminen muuttuvat sen myötä paljon miellyttävämmäksi. Kaikki lähtee siitä, että asennon tulee olla mahdollisimman ryhdikäs, suhteellisen pysty, mutta pieni 15-20 asteen etukeno sallitaan. Siinä vaiheessa, jos etukenoa on liikaa, tyyli alkaa enemmän muistuttaa uimista. Juoksuliikkeiden tulee olla rytmikkäät. Jalan pitää ojentua aina potkulla taakse ja samalla nilkan ojentua. Myös reisi on nostettava riittävän ylös.

Katse pitää suunnata suoraan eteenpäin ja mielellään hyvään kiintopisteeseen. Kädet ja kyynärpäät toimivat parhaiten 90 asteen kulmassa ryhdittämässä hölkkää sekä tuomassa tasapainoa. Käsillä myös kauhotaan vettä taaksepäin, jolloin sormet on muistettava pitää yhdessä. Vesijuoksu on tehokas ja lempeä laji, jossa rytmi voi olla napakka ja turhaa hosumista pitää ehdottomasti välttää samoin kuin käsien sivuttaisliikettä.

Sopiva juoksuvyö

Kun tekniikka alkaa sujua ja oikeastaan jo sitä aikaisemmin on syytä hankkia sopiva vesijuoksuvyö. Sen tulee olla juuri sopiva, koska huonosti istuva vyö vaikuttaa juoksuasentoon ja se taas vie koko tekniikan todella puutteelliseksi. Vyön valinnassa tärkeitä asioita onkin sen nostevaikutus, istuvuus, turvallisuus sekä kestävyys. Vyön juuri oikea paikka on vyötäröllä eikä se saa kelluttaa liikaa. Sen on oltava vartalolle sopiva eikä selän ja vyön väliin saa päästä vettä.

Avainsanat:
Tämä sivusto käyttää evästeitä taatakseen sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen